KONKURSY I OLIMPIADY

2 grudnia 2016
0

WZMAGANIA UCZESTNIKÓW V OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ ORAZ JEJ ROSTRZYGNIĘCIE

15. 06. 2018

Przesłaniem olimpiady było krzewienie wiedzy na temat życia pszczół, ich znaczenia dla życia człowieka, przyrody oraz funkcjonowania środowiska naturalnego.

Konkurs zwracał uwagę na piękno przyrody, a także zagrożenia ekologiczne wynikające z ciągle malejącej ilości pasiek oraz postępującej degradacji środowiska. Olimpiada również uwrażliwiła dzieci i młodzież na konieczność stosowania zachowań proekologicznych dla dobra całego środowiska naturalnego.

Podczas uroczystości przedszkolaki i uczniowie otrzymali nagrody z rąk starosty chrzanowskiego Janusza Szczęśniaka, jego zastępcy Krzysztofa Kasperka, prezesa Lokalnej Grupy Działania „Partnerstwo na Jurze" Jerzego Kasprzyka Prezesa Wojewódzkiego Związku Pszczelarskiego w Krakowie Wojciecha Spisaka i przewodniczącego Powiatowej Rady Bartniczej Jerzego Oczkowskiego.

Uroczystość uświetniły występy Przedszkola Samorządowego nr 6 w Trzebin, na os. Gaj i Przedszkola Samorządowego nr 4 w Chrzanowie. Dzieci zaprezentowały taniec „Przygoda Pszczoły". Był także pokaz mody w wykonaniu wszystkich uczniów szkół biorących udział w V Powiatowej Olimpiadzie Pszczelarskiej. Zaprezentowane stroje zostały zaprojektowane i wykonane przez uczniów, a tematyką nawiązywały do pszczelarstwa.

Ostatnim punktem gali było wręczenie dyplomów z podziękowaniem dla wszystkich mistrzów pszczelarstwa a także dla patronów honorowych i przedstawicieli firm z powiatu chrzanowskiego za okazane wsparcie.

Laureaci V Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej

W kategorii przedszkola:

I miejsce – Przedszkole Samorządowe nr 6 w Trzebini Gaju

II miejsce – Przedszkole Samorządowe nr 4 w Chrzanowie

III miejsce – Przedszkole Samorządowe w Regulicach

W kategorii szkoły podstawowe

I miejsce – Szkoła Podstawowa w Luszowicach


II miejsce – Szkoła Podstawowa w Poręba Żegoty

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 5 w Chrzanowie

W kategorii szkoły podstawowe z oddziałami gimnazjalnymi

I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 8 w Trzebini

II miejsce – Szkoła Podstawowa w Brodłach

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 w Chrzanowie

W kategorii szkoły ponadpodstawowe

I miejsce – I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie

II miejsce – Zespół Szkól Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini

III miejsce – II Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie

 

GALERIA

14pozycja « 1 z 5 »

 


GALA ROZDANIA NAGRÓD IV OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ

Okazałe nagrody, wyróżnienia, tytuły i książkowe upominki dla tych, którzy znaleźli się poza podium. Olimpiada pszczelarska jest przygotowywana ze sporym rozmachem i uczestniczyło w niej coraz więcej młodzieży. W piątek 18-11-2016 roku w Chrzanowie na Sali Balowej MOKSiR na ulicy Sokoła 24, podczas uroczystej Gali rozdano tegoroczne laury.

IV Olimpiada Pszczelarska rozpoczęła się w lutym tego roku i zorganizowała ją Powiatowa Rada Bartnicza oraz Lokalna Grupa Działania Partnerstwo na jurze. W olimpiadzie wzięło blisko 60 uczniów z 19 szkół Powiatu Chrzanowskiego, pod opieką 18 nauczycieli i mistrzów pszczelarskich.Uczestnicy konkursu przeszli pięć etapów, które wymagaly od młodzieży dużo zaangażowania. Musieli sobie poradzić z przygotowaniem pracy pisemnej i multimedialnej, wystawy, maskotki a także przebrnąć przez test związany z życiem i rolą pszczół w przyrodzie. Ostatecznie zwycieżyli gimnazjaliści  trzebińskiej "trójki" oraz drużyna Zespołu Szkół Ekonomiczno-chemicznych w Trzebini. Nagród i tytułów było jednak dużo więcej.

Podczas całej tej gali możnabyło podziwiać występ tancerek zespołu Bollywood z miejskiego MOKSiR-u, które swym efektownym pokazem ubarwiły całe wydarzenie.

Ostatnim punktem gali był pokaz kulinarny „Lody z miodu” zaprezentowany przez Restaurację  „Gościniec na Rozdrożu”  z Libiąża, którego efekt wizualny oraz smakowy na długo pozostanie we wspomnieniach zaproszonych gości.

Publiczność przez cały czas trwania imprezy mogła podziwiać eksponaty zgromadzone na mini wystawie, prezentującej przebieg olimpiady, maskotki wykonane przez uczniów, profesjonalny strój prawdziwego pszczelarza oraz inne atrybuty pszczelarskiej profesji.

Patronat honorowy nad IV Powiatową Olimpiada Pszczelarska objęli oraz pomocy organizacyjnej udzielili, za które serdecznie dziękujemy:

Starosta Chrzanowski  Janusz Szczęśniak,

Burmistrz Chrzanowa Ryszard Kosowski,

Burmistrz Trzebini Adam Adamczyk,

Burmistrz Libiąża Jacek Latko,

Burmistrz Alwerni Tomasz Siemek,

Wójt Babic Radosław Warzecha.

 

Lista Nagrodzonych zwycięzców:

Wyróżnieniem w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej uhonorowano zespół reprezentujący Zasadniczą Szkołę Zawodowa przy Specjalnym Ośrodku Szklono-Wychowawczy w Chrzanowie pod opieką nauczyciela Pani Joanny Mikłas w składzie: Paweł Zbroiński, Agnieszka Świętek, Agnieszka Kosno.

Miejsce III w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej w kategorii szkół Gimnazjalnych zajął zespół reprezentujący Publiczne Gimnazjum nr 3 im. Króla Władysława Jagiełły w Chrzanowie pod opieką nauczyciela Pani Magdaleny Stanclik, w składzie: Emilia Daszyk, Dominika Lis, Estera Sośniecka.

Miejsce III w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej w Kategorii szkół Ponadgimnazjalnych zajął zespół reprezentujący I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie pod opieką nauczyciela Pani Beaty Urbańczyk w składzie: Dominika Pikur, Paulina Likus Ewa Bebak.

Miejsce II w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej w kategorii szkół Gimnazjalnych otrzymuje zajął reprezentujący Publiczne Gimnazjum w Brodłach pod opieką nauczyciela Pani Anny Nowak w składzie: Marcel Krok, Rafał Szarek, Dawid Duda.

Miejsce II w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej w kategorii szkół Ponadgimnazjalnych zajął zespół reprezentujący Publiczne Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Trzebini pod opieką nauczyciela Pani Anny Wrzeszcz w składzie: Gabriela Chmura, Damian Dziadzio, Zuzanna Bartosik.

Tytuł ,,Ambasador działań na rzecz rozwoju i integracji społeczności lokalnej roku 2016” otrzymał Zespół Szkół w Żarkach który reprezentowała drużyna, pod opieką nauczyciela Pani Anny Dziewulskiej w składzie: Natalia Rutkowska, Antoni Lasoń, Katarzyna Zelek.

Grand Prix w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej dla najlepszego zespołu w kategorii szkół gimnazjalnych otrzymała drużyna reprezentująca Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 im. Polskich Noblistów w Trzebini pod opieką nauczyciela Pani Urszuli Jankowskiej w składzie: Martyna Michór, Katarzyna Gut, Jakub Kochański

Grand Prix w IV Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej dla najlepszego zespołu w kategorii szkół Ponadgimnazjalnych otrzymała drużyna reprezentująca Zespół Szkól Ekonomiczno – Chemicznych w Trzebini pod opieką nauczyciela Pani Joanny Kulawik w składzie: Wiktoria Modrzejewska, Ewelina Urbaniak, Anna Prowalska.

Tytuł „POWIATOWY AMBASADOR DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH ROKU 2016” w kategorii szkól Gimnazjalnych, został przyznany Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 im. Polskich Noblistów w Trzebini. Nagrodę w imieniu szkoły odebrała Dyrektor szkoły Pani Ilona Ptak.

Tytuł „POWIATOWY AMBASADOR DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH ROKU 2016” w kategorii szkól Ponadgimnazjalnych, został przyznany Zespołowi Szkól Ekonomiczno – Chemicznych w Trzebini. Nagrodę w imieniu szkoły odebrała Wicedyrektor szkoły Pani Renata Siewniak.

 

 

30pozycja « 1 z 6 »

FILM


W piątek 07-10-2016 roku w Chrzanowie przy ul. Focha 3 odbyły się ostatnie etapy, kończące rywalizację w IV Powiatowej Olimpiadzie Pszczelarskiej – egzamin ustny i pisemny.

Przesłaniem olimpiady jest krzewienie wiedzy na temat życia pszczół, ich znaczenia dla życia człowieka, przyrody oraz funkcjonowania środowiska naturalnego. Konkurs zwraca uwagę na piękno przyrody, a także zagrożenia ekologiczne wynikające z ciągle malejącej ilości pasiek oraz postępującej degradacji środowiska. Olimpiada również uwrażliwia dzieci i młodzież na konieczność stosowania zachowań proekologicznych dla dobra całego środowiska naturalnego.   

Organizatorem olimpiady jest Lokalna Grupa Działania „Partnerstwo na Jurze” i Powiatowa Rada Bartnicza.

Skład Jury konkursowego:

  • Przewodniczący komisji Jerzy Oczkowski (Przewodniczący Powiatowej Rady Bartniczej-Mistrz pszczelarstwa, Prezes Koła Pszczelarzy „Cabanka”)
  • Wiceprzewodniczący komisji Jerzy Kasprzyk (Prezes Zarządu LGD)
  • Jan Ślósarz – (Wiceprezes Wojewódzkiego Związku Pszczelarzy w Krakowie)
  • Stanisław Gągolski (Prezes Koła Pszczelarzy w Trzebini)
  • Jarosław Uzar (Sekretarz Koła Pszczelarzy ,,Cabanka" w Chrzanowie)
  • Aleksander Jelonek (Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Koła Pszczelarzy w Trzebini)
  • Tadeusz Fijołek (Członek Koła Pszczelarzy w Trzebini)
  • Jerzy Koszowski (Członek Zarządu Koła Pszczelarzy ,,Cabanka" w Chrzanowie)
  • Grzegorz Otrębski (Członek Zarządu Koła Pszczelarzy ,,Cabanka" w Chrzanowie)
  • Kazimierz Jędrysik (Członek Koła Pszczelarzy w Trzebini)

Honorowym członkami  Jury byli przedstawiciele samorządów:

  • Tomasz Siemek – Burmistrz Alwerni
  • Tadeusz Kołacz Wiceburmistrz Chrzanowa
  • Paweł Szczypta Wicedyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Chrzanowie.

 

35pozycja « 1 z 7 »

 


 

CZAS ZACZĄĆ IV POWIATOWĄ OLIMPIADĘ PSZCZELARSKĄ

logo bartnicze logo LGD

Lokalna Grupa Działania „Partnerstwo na Jurze” oraz Powiatowa Rada Bartnicza w Chrzanowie organizują przedsięwzięcie „Chrzanolandia zaprasza na … IV Powiatową Olimpiadę Pszczelarską”.

        Pomysł Olimpiady powstał w 2012 roku, a pierwszy konkurs odbył się w 2013 roku. Pomysłodawcą i    realizatorem od lat jest Pan Jerzy Oczkowski, przewodniczący Powiatowej Rady Bartniczej w Chrzanowie. Przedsięwzięcie integruje nie tylko szkoły, młodzież, ale też pszczelarzy. Ideą jest popularyzacja wiedzy na temat życia pszczół, ich znaczenia dla życia człowieka i przyrody, funkcjonowania środowiska naturalnego oraz zwrócenie uwagi na wymieranie pszczół. To wydarzenie jest także okazją do docenienia zaangażowania, wiedzy, pasji i trudu nauki pszczelarzy i uczniów. Mamy nadzieję, iż wspólne zaangażowanie i działania przełożą się na wypromowanie tradycji kultury pszczelarskiej terenu Ziemi Chrzanowskiej.
Organizatorzy serdecznie zapraszają uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych powiatu chrzanowskiego do podjęcia rywalizacji w ramach Olimpiady Pszczelarskiej. 
Szanowni Uczniowie, stoi przed Wami szansa na sprawdzenie i poszerzenie swojej wiedzy, a także zdobycie nowych doświadczeń oraz nawiązanie interesujących przyjaźni z innymi miłośnikami pszczelarstwa. 
Szkoły, której reprezentanci zdobędą tytuł Grand Prix w kategorii: Gimnazjum oraz Szkoła Ponadgimnazjalna, otrzyma grawerowaną tablicę i tytuł „POWIATOWY AMBASADOR DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH ROKU 2016”.
Dyrektorów pragnących zgłosić uczniów do udziału w Olimpiadzie zapraszamy do wypełnienia deklaracji i dostarczenia do LGD „Partnerstwo na Jurze” w Chrzanowie, przy ulicy Focha 3, pokój 205, do dnia 29 lutego 2016 roku do godziny 15.00. 
Wszystkich zainteresowanych prosimy o zapoznanie się z Regulaminem Olimpiady Pszczelarskiej.
Dodatkowych informacji udziela biuro LGD „Partnerstwo na Jurze” od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00 pod numerem telefonu: 32 720 65 02, 795 456 259 oraz Pan Jerzy Oczkowski Przewodniczący Powiatowej Rady Bartniczej w Chrzanowie pod numerem telefonu: 604 460 923.
Gorąco zachęcamy do podjęcia olimpijskiej rywalizacji i dołączenia do prestiżowego grona Laureatów i Finalistów poprzednich edycji Olimpiady. Życzymy powodzenia!
Lokalna Grupa Działania "Partnerstwo na Jurze"
siedziba: 32-500 Chrzanów, ul. Focha 3

REGULAMIN IV POWIATOWEJ OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ

WYKAZ UCZESTNIKÓW IV OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ – CHRZANÓW


Rusza II edycja  konkursu – "OGÓLNOPOLSKI   PSZCZELARZ ROKU"

Szczegóły     KONKURS II EDYCJI…

Dokumenty do pobrania

Regulamin Pszczelarz Roku II


 

III OLIMPIADA PSZCZELARSKA "ROLA PSZCZOŁY MIODNEJ I JEJZNACZENIE W EKOSYSTEMIE" ROZSTRZYGNIĘTA

 

W  dniu 20 listopada 2015 roku w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini odbyło się uroczyste rozdanie nagród i podsumowanie III Olimpiady Pszczelarskiej nt. ,,Rola pszczoły miodnej i jej znaczenie w ekosystemie”.

W Olimpiadzie startowało 14 zespołów trzyosobowych ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z powiatu chrzanowskiego. Młodzież miała za zadanie: namalować i zaprezentować plakat nt. „Pszczoła miodna w przyrodzie”, wykonać dowolną bryłę z masy solnej o tematyce pszczelarskiej oraz odpowiedzieć na pytania w formie pisemnej i ustnej.

Zwycięzcy w kategorii szkół gimnazjalnych:  

 

IMG_4644

    I miejsce przyznano uczennicom: Natalii Dudek, Natalii Chlupka i Annie Nowotarskiej z Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Trzebini, pod opieką nauczyciela Pani Bożeny Chytry oraz mistrza pszczelarskiego Pana Włodzimierza Ochfat.

 

 

II miejsce otrzymał zespół: Julia Korzec, Aleksandra Knapik i Malwina Kaczor z Publicznego Gimnazjum Nr 3 w Chrzanowie, pod opieką nauczyciela Pani Magdaleny Stanclik oraz mistrza pszczelarskiego Pana Kazimierza Postrorzny.

III miejsce przypadło grupie uczennic: Marcelinie Mikłas, Kamili Płoszczyca i Paulinie Stawarz z Publicznego Gimnazjum w Płazie, pod opieką nauczyciela Pani Marzeny Szczypczyk oraz mistrza pszczelarskiego Pana Jacka Chrząścik.

IV miejsce Publiczne Gimnazjum nr 2 w Trzebini

V miejsce Publiczne Gimnazjum w Płazie

Zwycięscy w kategorii szkół ponadgimnazjalnych:

IMG_4665

 

          I miejsce przyznano uczniom: Annie Prowalskiej, Katarzynie Ulanowskiej i Karolowi Nowakowskiemu z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, pod opieką nauczyciela Pani Joanny Kulawik oraz mistrza pszczelarskiego Pana Tadeusza Fijołka.

 

II miejsce otrzymał zespół: Paulina Likus, Dominika Pikur i Aleksandra Zembala z I Liceum Ogólnokształcącego  w Chrzanowie, pod opieką nauczyciela Pani Beaty Urbańczyk oraz mistrza pszczelarskiego Pana Jerzego Oczkowskiego.

III miejsce przypadło grupie uczennic: Karolinie Tabak, Magdalenie Nowakowskiej i Agnieszce Synal z I Liceum Ogólnokształcącego w Chrzanowie, pod opieką nauczyciela Pani Beaty Łapuszek oraz mistrza pszczelarskiego Pana Jerzego Oczkowskiego.

Olimpiada miała na celu popularyzację znaczenia dla środowiska pszczoły miodnej oraz zwrócenie naszej uwagi na problem wymierania pszczół.

ILOŚĆ PUNKTÓW JAKIE  UZYSKALI  UCZESTNICY  III OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ :

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

I MIEJSCE  ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO-CHEMICZNYCH W TRZEBINI       –   255 PUNKTÓW

II MIEJSCE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W CHRZANOWIE                            –  250 PUNKTÓW

III MIEJSCE  I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W CHRZANOWIE ( KAROLINA TABAK, AGNIESZKA SYNAL, MAGDALENA NOWAKOWSKA) – 247 PUNKTÓW

IV MIEJSCE II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W CHRZANOWIE   ( MICHAŁ ADAMCZYK, MARTA CICHOŃ, GABRIELA AUGUSTYNEK)  – 240 PUNKTÓW

V MIEJSCE  ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO-CHEMICZNYCH W TRZEBINI ( MATEUSZ OCZKOWSKI, OLIWIA NIEMIEC, WIKTORIA MODRZEJEWSKA ) – 238 PUNKTÓW

VI MIEJSCE ZESPÓŁ  SZKÓŁ W  LIBIĄŻU ( WERONIKA DURAJ, PAULA PRASAK, ŻANETA WIERZGOŃ)  – 230 PUNKTÓW

VII MIEJSCE ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNO-USŁUGOWYCH W TRZEBINI ( TOMASZ MADEJ, MAGDALENA GAWLIK, PATRYK GRUSZCZYŃSKI)  – 226 PUNKTÓW

VIII MIEJSCE ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH DLA DOROSŁYCH W CHRZANOWIE (ELIZA CELADYN, KAROLINA CELIŃSKA, KAROLINA PASTERNAK) – 202 PUNKTÓW

IX MIEJSCE ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA W OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W CHRZANOWIE (PAWEŁ ZBROIŃSKI, MARCELINA FARAT, IZABELA HAŁĘBA)  – 162 PUNKTÓW

SZKOŁY GIMNAZJALNE

I MIEJSCE PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 W TRZEBINI (NATALIA CHLUPKA, NATALIA DUDEK, ANNA NOWOTARSKA)  – 57 PUNKTÓW

II MIEJSCE PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 3 W CHRZANOWIE (JULIA KORZEC, ALEKSANDRA KNAPIK, MALWINA KACZOR) – 54 PUNKTY

III MIEJSCE PUBLICZNE GIMNAZJUM W PŁAZIE (MARCELINA MIKŁAS, KAMILA PŁOSZCZYCA, PAULINA STAWARZ) – 53 PUNKTY

IV MIEJSCE PUBLICZNE GIMNAZJUM W ZAGÓRZU (ALEKSANDRA BĘBENEK, WIKTORIA KACZMARSKA, WERONIKA WICHER) – 52 PUNKTY

V MIEJSCE PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 W TRZEBINI (MAŁGORZATA LASOŃ, MONIKA KOŁODZIEJ, DOMINIKA WÓJSIK) – 49 PUNKTÓW

 

ZDJĘCIA

40pozycja « 1 z 14 »


ZMAGANIA MŁODZIEŻY ZE SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH W III OLIMPIADZIE PSZCZELARSKIEJ

21. X. 2015  r młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przystąpiła do konkursu III Powiatowej olimpiady Pszczelarskiej, który odbył się w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. W pierwszym etapie młodzież zaprezentowała namalowane przez siebie plakaty na temat "Pszczoła miodna w przyrodzie". Następnie przedstawiła wykonane przez siebie  dowolne  bryły z masy solnej o tematyce pszczelarskiej oraz przystąpiła do testu z wiedzy związanej z życiem i rolą pszczół w przyrodzie. Całość prac została sprawdzona i oceniona przez  Komisję Egzaminacyjną konkursu III Olimpiady pszczelarskiej, w której wskład wchodzili  Przewodniczący Powiatowej Rady Bartniczej i Prezes Koła Pszczelarzy "Cabanka" Jerzy Oczkowski, Członek Polskiego Związku Pszczelarzy w Warszawie i V-ce Prezes Wojewódzkiego Związku Pszczelarzy w Krakowie Przemysław Szeliga, Mistrz Pszczelarski Jerzy Koszowski, Mistrz pszczelarski Tadeusz Fiołek, pszczelarz Jarosław Uzar, Grzegorz Otrębski i inni.

Podsumowanie prac konkursowych oraz wyniki zostaną ogłoszone 18 listopada 2015 r o godz. 10.00 w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

Wszystkim uczestnikom III Olimpiady pszczelarskiej życzymy powodzenia!!!

 

  Zmagania licealistów w III Olimpiadzie pszczelarskiej

28pozycja « 1 z 10 »

 

Zmagania gimnazjalistów w III Olimpiadzie pszczelarskiej

7pozycja « 1 z 3 »

Prace wykonane przez młodzież uczestniczące w III Olimpiadzie pszczelarskiej

13pozycja « 1 z 5 »

 


Rozpoczęły się przygotowania do trzeciej edycji olimpiady pszczelarskiej powiatu chrzanowskiego 2015 r


Młodzież przygotowująca się do tejże olimpiady, zasięgnęła wiedzy nie tylko teoretycznej ale również  praktycznej w pasiece pszczelarskiej, na której poznały  wiele ważnych zagadnień, przedmiotów pszczelarskich, a także mogły zobaczyć z bliska, jak wygląda rodzina pszczela w ulu. Wszystkie ważne informacje zostały zapisywane w przyniesionych przez siebie notatnikach.

7pozycja « 1 z 3 »

III OLIMPIADA PSZCZELARSKA POWIATU CHRZANOWSKIEGO 2015 R

 

Regulamin III Olimpiady Pszczelarskiej

„Rola pszczoły miodnej i jej znaczenie w ekosystemie”

Dla szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych Powiatu Chrzanowskiego.

III Olimpiada Pszczelarska „Rola pszczoły miodnej i jej znaczenie w ekosystemie” dla szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych Powiatu Chrzanowskiego organizowana jest przez Powiatową Radę Bartniczą z siedzibą w Chrzanowie, zwaną dalej Organizatorem. Olimpiada organizowana jest przy współpracy Starostwa Powiatowego w Chrzanowie  oraz Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

Powiatowa Rada Bartnicza wyznacza opiekuna pszczelarza dla każdego zespołu biorącego udział w Olimpiadzie. Opiekun ten ma za zadanie służyć wszelką pomocą w zakresie tematyki olimpiady przez cały okres jej trwania.

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach opracuje pytania z dziedziny pszczelarstwa i ekologii.

Regulamin

  1. W Olimpiadzie biorą udział trzyosobowe zespoły, wybrane z klas szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych powiatu chrzanowskiego. Każdy zespół wyznacza kapitana.
  2. Z danej szkoły może brać udział jeden zespół.
  3. Każdy zespół ma przypisany numer, otrzymany w drodze losowania. Komisja konkursowa do czasu ogłoszenia wyników końcowych, nie będzie znała, który numer zespołu jest przypisany do danej szkoły, którą reprezentuje.
  4. Zgłoszenie do olimpiady odbywa się poprzez złożenie pisemnej deklaracji dostarczonej do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini do dnia 30 kwietnia 2015r.
  5. Dla zwycięzców przewidziane są nagrody rzeczowe, które nie podlegają wymianie na ekwiwalent pieniężny, ani na inną nagrodę.
  6. Do oceny wszystkich kategorii konkursowych wyłania się Jury Olimpiady, zwane w dalszej części Komisją Konkursową, składające się od 3-5 członków, w skład którego wchodzą przedstawiciele Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Karniowicach, Powiatowej Rady Bartniczej, Wojewódzkiego Związku Pszczelarskiego w Krakowie oraz Zespół Szkół Ekonomiczno-.Chemicznych w Trzebini.
  7. Olimpiada składa się z 3 kategorii konkursowych:
  • Konkurs plastyczny, polegający na wykonaniu plakatu  na temat „Pszczoła miodna w przyrodzie”

Praca powinna być wykonana w ołówku na formacie A4.

Na tylnej stronie należy zamieścić metryczkę z imieniem i nazwiskiem autorów, nazwą i adresem szkoły.

Ocenie podlegać będzie :

– zgodność z tematem

– zgodność z wytycznymi

– pomysłowość

– estetyka wykonania

Termin nadsyłania prac 18 września 2015r. do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

 

  • Konkurs plastyczny, polegający na wykonaniu dowolnej bryły plastycznej o tematyce pszczelarskiej.

Praca powinna być wykonana z masy solnej i ustawiona na podstawce o wymiarach 13cm/18cm.

Oceniana będzie pomysłowość i estetyka wykonania.

Termin nadsyłania prac 18 września 2015 r. do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

 

  • Wiedza związana z życiem i rolą pszczół w przyrodzie

W tej kategorii konkursowej uczestnicy  wykonują pracę pisemną składającą się z  testu jednokrotnego wyboru (15-20 pytań ) oraz części

opisowej(3 pytania).  Etap pisemny trwać będzie 60 minut i rozwiązywany jest przez cały Zespół.

Za prawidłową odpowiedź na każde z trzech pytań opisowych można uzyskać od 1-5 punktów przyznawanych przez Komisję Konkursową

Kategoria konkursowa związana testem wiedzy (etap pisemny i ustny) odbędzie się w Zespole Szkół Ekonomiczno – Chemicznych w Trzebini dnia 21 października 2015 r. o godzinie 10.00

Ogłoszenie wyników oraz podsumowanie II Olimpiady Pszczelarskiej odbędzie się na uroczystej gali w na początku listopada 2015r. Dokładną datę wraz z miejscem gali Organizator przedstawi wszystkim uczestnikom w dniu 21 października 2015r po zakończeniu etapu pisemnego i testu wiedzy .

Informacje końcowe

  1. Koszty transportu na i z Olimpiady  pokrywają samodzielnie jej uczestnicy
  2. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w Regulaminie
  3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne problemy techniczne, mające wpływ na wypełnienie warunków uczestnictwa w Olimpiadzie.

 

 

ZGŁOSZENIE

 

…………………………………………………………………………………………………

Nazwa i adres szkoły

 

Po otrzymaniu Zaproszenia do udziału w III Powiatowej Olimpiadzie Pszczelarskiej dla szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych Powiatu Chrzanowskiego, organizowanej przez Starostwo Powiatu Chrzanowskiego, przy współudziale Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, Powiatowej Rady Bartniczej w Chrzanowie, Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Karniowicach i Wojewódzkiego Związku Pszczelarskiego w Krakowie, niniejszym zgłaszam następujących uczestników do Olimpiady:

 

Uczestnicy Olimpiady:

  1. ………………………………………………..  klasa …………

 

  1. ………………………………………………… klasa …………

 

 

  1. ………………………………………………… klasa …………

 


 

II POWIATOWA OLIMPIADA PSZCZELARSKA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH I GIMNAZJALNYCH POWIATU CHRZANOWSKIEGO

pt. „ROLA PSZCZOŁY MIODNEJ I JEJ ZNACZENIE W EKOSYSTEMIE”

Olimpiada odbędzie się 30 maja 2014r  o godz. 10.00 w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. W olimpiadzie uczestniczy 19 zespołów trzech osobowych z szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych powiatu chrzanowskiego .

                   Olimpiada składa się z 3 kategorii konkursowych:

Konkurs multimedialny, polegający na wykonaniu prezentacji multimedialnej, pt „Pszczoła przyjacielem człowieka”

Prezentacja powinna być zgodna z programem Power Point o rozszerzeniu ppt, powinna składać się od 10 – 20 slajdów.

Termin nadsyłania prac 31 marca 2014 r. do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

 

Konkurs plastyczny, polegający na wykonaniu przestrzennej pszczoły z pianki poliuretanowej.

Wielkość pszczoły dowolna.

Termin nadsyłania prac 30 maj 2014 r. do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

 

Wiedza związana z życiem i rolą pszczół w przyrodzie

Etap pierwszy- test pisemny jednokrotnego wyboru, składający się z 15-20 pytań.

Etap drugi- odpowiedź ustna na trzy losowo wybrane pytania.

Kategoria konkursowa związana z testem wiedzy (etap pisemny i ustny) odbędzie się w Zespole Szkół Ekonomiczno – Chemicznych w Trzebini dnia 30 maja 2014 r. o godzinie 10.00

Podsumowanie prac konkursowych odbędzie się w czerwcu 2014 r. na uroczystej gali. Dokładna data i miejsce uroczystego podsumowania II Olimpiady Pszczelarskiej zostaną podane 30 maja 2014 r. po zakończonym etapie pisemnym i ustnym olimpiady.

Celem olimpiady jest:

 POTRZEBA ORGANIZOWANIA W JAK NAJSZERSZYM ZAKRESIE WIEDZY O ZNACZENIU   

  PSZCZOŁY MIODNEJ

pszczelarstwo w Polsce   napotyka ogromne trudności,
korzystny wpływ pszczelarstwa na cały ekosystem, a w szczególności na jego znaczenie w  rolnictwie jest nie do zastąpienia,
konieczność chronienia różnorodności biologicznej, do czego w znaczny sposób przyczynia się pszczelarstwo dzięki zapylaniu krzyżowemu,
pszczelarstwo polskie istnieje od tysiącleci oraz stanowi nieodłączną część dziedzictwa kulturowego ,
produkty pszczelarskie posiadają walory odżywcze i medyczne,
różnorodność i wysoką jakość miodu oraz innych produktów pszczelarskich, takich jak mleczko pszczele, propolis, jad i wosk pszczeli, wytwarzanych przez polski przemysł pszczelarski dzięki jego doświadczeniu i różnorodności warunków klimatycznych,
miód można importować z różnych regionów świata, lecz tylko wystarczająca populacja pszczół może zagwarantować zapylanie w naszym kraju,
przemysł pszczelarski zapewnia 76% produktów żywnościowych przeznaczonych dla   ludzi,
84% gatunków roślin uprawianych w Europie jest zależnych od zapylania,
zbyt często nie przestrzega się zaleceń i dobrych praktyk dotyczących stosowania biocydów,
nie istnieją jeszcze metody umożliwiające zwalczanie niektórych chorób pszczół powodujących zmniejszanie ich odporności oraz wymieranie ,

ZAJRZELI NAJPIERW DO ULI

15pozycja « 1 z 5 »

 

 

29 i 30 maja 2014 r młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przystąpiła do konkursu II Powiatowej olimpiady Pszczelarskiej, który odbył się w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. W pierwszym etapie młodzież zaprezentowała pokazy slajdów pt. "Pszczoła przyjacielem człowieka". Następnie wykonała figury przestrzenne pszczoły oraz przystąpiła do testu z wiedzy związanej z życiem i rolą pszczół w przyrodzie. Całość prac została sprawdzona i oceniona przez  Komisję Egzaminacyjną konkursu II Olimpiady pszczelarskiej.

Podsumowanie prac konkursowych oraz wyniki zostaną ogłoszone 17 czerwca 2014 r o godz. 11.00 w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini.

ZMAGANIA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

28pozycja « 1 z 10 »

 

GIMNAZJALIŚCI PODCZAS ZMAGAŃ W II OLIMPIADZIE PSZCZELARSKIEJ

13pozycja « 1 z 5 »

FILM

 


II Olimpiada Pszczelarska Rostrzygnięta

DNIA 17 CZERWCA  W ZESPOLE SZKÓŁ EKONOMICZNO- CHEMICZNYCH W TRZEBINI OGŁOSZONO WYNIKI ORAZ WRĘCZONO NAGRODY DLA UCZESTNIKÓW II OLIMPIADY PSZCZELARSKIEJ UFUNDOWANE PRZEZ BANK SPÓŁDZIELCZY w CHRZANOWIE ; NADLEŚNICTWO CHRZANÓW ; NADLEŚNICTWO KRZESZOWICE ; LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA w CHRZANOWIE ; SKUP ZŁOMU  W TRZEBINI ; GMINA TRZEBINIA ; STAROSTWO W CHRZANOWIE ; POWIATOWA RADA BARTNICZA ; HOTEL PLATAN ORAZ WOJEWÓDZKI ZWIĄZEK PSZCZELARSKI w KRAKOWIE I ŚLĄSKI ZWIĄZEK PSZCZELARSKI.

Podczas spotkania został wygłoszony przez V-ce prezesa Wojewódzkiego w Krakowie oraz członka Zarządu Polskiego Związku Pszczelarzy w Warszawie pana Przemysława Szeligę krótki wykład, który wzbudził duże zainteresowanie wśród znajdującej się młodzieży.

Dyplomy i nagrody wręczyli przewodniczący Rady Bartniczej Jerzy Oczkowski oraz Starosta Powiatu Chrzanowskiego Adam Potocki.

W przeprowadzonym konkursie składającym się z trzech części: (pisemnej i ustnej) , multimedialnej, plastycznej Komisja przyznała następujące miejsce zespołom :

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE :

Miejsce  I                

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE  W CHRZANOWIE

Agnieszka Synal

Magdalena Nowakowska

Karolina Tabak

mgr Beata Łapuszek

    Miejsce  II   

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE  W CHRZANOWIE

Natalia Pawłyk

Karolina Stachańczyk

Anna Bromboszcz

mgr Beata Łapuszek

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE  W CHRZANOWIE

Aleksandra Pajor

Sonia Jarczyk

Magdalena Czopkiewicz

dr Bożena Bierca

        Miejsce  III             

II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W CHRZANOWIE

Marcelina Kocój

 Alicja Malczyk

 Justyna Pająk

dr  Mirosława

Przeworowska-Kawala   

         Miejsce  IV           

ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO-CHEMICZNYCH W TRZEBINI

Monika Issakiewicz

Anetta Król

Maciej Rożek

mgr Joanna Kulawik

SZKOŁY GIMNAZJALNE:

Miejsce  I                

PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 3 W TRZEBINI

Katarzyna Pilarczyk

Anna Kłeczek

Kinga Stachowiak

mgr Urszula Jankowska

         Miejsce  II  

PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 W TRZEBINI

Freitag Agata

Freitag Iwona

Lasoń Dominika

mgr Bożena Chytry

         Miejsce  III            

PUBLICZNE GIMNAZJUM

W ZAGÓRZU

Piotr Adamczyk

Dominik Borguś

Aleksandra Hodorowska

mgr Ewa Chrapek

PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 3 W CHRZANOWIE

Weronika

Komala

Katarzyna Palka

Julianna Szwancyber

mgr Magdalena Stanclik

         Miejsce  IV           

PUBLICZNE GIMNAZJUM

W JANKOWICACH

Justyna Marchańska

Marta Gwóźdź

Justyna Pędziałek

mgr Magdalena Woźniak

Organizatorzy II Olimpiady Pszczelarskiej dziękują wszystkim sponsorom, uczestnikom Konkursu oraz wszystkim osobom za ogromny wkład i współpracę przy zorganizowaniu Olimpiady , która wywołała ogromne zainteresowanie i zachęcenie naszej młodzieży do poznania pracy i roli pszczoły miodnej .

ZDJĘCIA

30pozycja « 1 z 10 »

 

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE I GIMNAZJALNE POWIATU CHRZANOWSKIEGO, ZGŁOSZONE DO UDZIAŁU W

II POWIATOWEJ OLIMPIADZIE PSZCZELARSKIEJ pt.

”Rola pszczoły miodnej i jej znaczenie w ekosystemie”

I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie   

tel. 623 2748

Anna Bigaj

Paweł Łączka

Zuzanna Stasiowska

mgr Beata Urbańczyk

I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie    

tel. 623 2748

Natalia Pawłyk

Karolina Stachańczyk

Anna Bromboszcz

mgr Beata Łapuszek

I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie    

tel. 623 2748

Agnieszka Synal

Magdalena nowakowska

Karolina Tabak

mgr Beata Łapuszek

II Liceum Ogólnokształcące w chrzanowie

tel. 623 65 94

Marcelina Kocój

Alicja Marczyk

Justyna Pająk

dr Mirosława Przeworowska-Kawala

II Liceum Ogólnokształcące w chrzanowie

tel. 623 65 94

Joanna Siwek

Sara Pietrusiak

Ewa Kadłuczka

dr Mirosława Przeworowska-Kawala

Zespół Szkół Ogólnokształcących dla dorosłych w Chrzanowie

tel. 623 41 62

Jolanta flasińska

Klaudia Paszana

Ewelina Szczepina

mgr Beata Urbańczyk

Powiatowe Centrum Edukacyjne w Chrzanowie

tel. 623 26 09

Wojciech Kurek

Marek Zięba

Grzegorz Kłeczeik

mgr Beata Maśko

Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Ośrodku Szkolno-wychowawczym

tel. 623 26 65

Monika Celarek

Anna Glistak

Paweł Zbroiński

mgr Joanna mikłas

 

Zespół Szkół w Libiążu

tel. 627 79 61

Anna Sulma

Marta Ciuła

Klaudia Śniadek

mgr Agnieszka Tadla

Zespół Szkół Techniczno-usługowych w Trzebini

tel. 7115346

Paweł Dolny

Dominika Furgał

Katarzyna Saręga

mgr Agnieszka Grochal

Publiczne Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Trzebini

tel. 612 22 01

Dariusz Kępa

Kaja Kulczycka

Edwin Harmata

mgr Ewa Wrzesz

Publiczne Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Trzebini

tel. 612 22 01

Magdalena Biłka

Michalina Michaliszyn

Milena Chechelska

mgr Ewa Wrzeszcz

Zespół Szkół Ekonomiczno-chemicznych w Trzebini

tel. 612 11 85

Malwina Jarczyk

Roksana Stach

Natalia Kulig

mgr Katarzyna Hajduk

Zespół Szkół Ekonomiczno-chemicznych w Trzebini

tel. 612 11 85

Monika Issakiewicz

 

 

Publiczne Gimnazjum w Trzebini

tel. 32 612 16 17

Katarzyna Pilarczyk

Anna Kłeczek

Kinga stachowiak

mgr Urszula Jankowska

 

Publiczne Gimnazjum w Zagórzu

tel. 32 623 19 55

Piotr Adamczyk

Dominik Borguś

Aleksandra Hodorowska

mgr Ewa Hrapek

Publiczne Gimnazjum w Jankowicach

tel. 32 613 40 05

Justyna Marchańska

Marta Gwóźdź

Justyna Pędziały

mgr Magdalena Woźniak

 

Publiczne Gimnazjum nr 4 w Chrzanowie

tel. 32 623 04 54

Patrycja Waszkiewicz

Klaudia Turek

Daria Bacza

mgr Joanna Pięta

mgr Monika Haja

Publiczne Gimnazjum nr 3 w Chrzanowie

tel. 32 623 37 57

Weronika Komala

Katarzyna Palka

Julianna Szwancyber

mgr Magdalena Stanclik

 

 


 KONKURSY
 

I KONKURS

Zał. nr 1 Uchwały nr 1/I/2014

REGULAMIN

na „Pszczelarskie Pozdrowienie” 

Cel konkursu: Przyjęcie pszczelarskiego pozdrowienia wzorem innych grup  zawodowych oraz ewentualne jego upowszechnienie wśród  pszczelarzy.
Uczestnicy: Wszyscy zainteresowani konkursem
Sposób przeprowadzeni Konkursu:

Etap I – przesłanie do biura WZP Kraków, pl. Szczepański 8, e-mail biuro@wzp-krakow.pl tel./fax. 124227945, pisemnych propozycji w ilości maksymalnie do pięciu. Jednocześnie podanie imienia, nazwiska, adres zamieszkania. Termin: do 30 czerwca 2014 roku.

Etap II – przeprowadzenie plebiscytu wśród członków WZP Kraków termin do 31.10.2014 roku.

Etap III – ogłoszenie wyników, dnia 7.12.2014 roku.

Nagrody: Autor pozdrowienia zwycięskiego otrzyma nagrodę rzeczową wartości netto ok. 500 zł, za drugie miejsce ok. 300 zł netto, za miejsce trzecie ok. 200 zł netto.

Serdecznie zapraszamy wszystkich do udziału.

Zarząd WZP zastrzega sobie prawo odstąpienia od konkursu w przypadku braku pozdrowień ściśle tematycznych.

Niniejszy Regulamin został przyjęty Uchwała nr 1/I/2014 z dnia 8 stycznia 2014 roku

Za  zgodność

Prezes WZP Kraków

Józef Bukowski

 

 II KONKURS
 

Zał. nr 2 Uchwały nr 1/I/2014 z 8.01.2014 roku

 

R E G U L A M I N

Przeprowadzenia Konkursu pt. „Mistrz wiedzy pszczelarskiej WZP Kraków 2014”

Cel Konkursu: Sprawdzenie stanu wiedzy pszczelarskiej- wyzwolenie aktywności członków WZP Kraków w zakresie poznawania biologii rodziny pszczelej oraz gospodarki pasiecznej.
Uczestnicy: Zainteresowani Konkursem członkowie WZP Kraków.
Sposób przeprowadzenia Konkursu – w II etapach

3.1.      Etap pierwszy wśród członków Zrzeszeń i Kół w formie wypełnienia testu          pytań – termin kwiecień 2014 r.

3.2.      Etap drugi wśród uczestników etapu pierwszego, którzy zajęli miejsca od 1-20    tego.

3.2.1. Forma drugiego etapu – wypełnienie testu pytań oraz odpowiedź ustna na             pytania praktyczne członków jury.

3.3.      Punktacja: jeden punkt za każdą poprawna odpowiedź testową oraz 0-5 pkt. Od             każdego członka jury.

Terminy:         Etap pierwszy  do 30 czerwca 2014 r.

Etap drugi do 30 listopada 2014 r.

Nagrody:

za pierwsze miejsce: dyplom uznania oraz nagroda rzeczowa w wysokości ok. 500 zł netto,
za drugie  miejsce: dyplom uznania oraz nagroda w wysokości ok. 300 zł netto,
za trzecie miejsce dyplom uznania oraz nagroda rzeczowa w wysokości ok. 200 zł netto.

Zarząd WZP Kraków zastrzega sobie prawo odwołania Konkursu w przypadku przystąpienia do I etapu mniej niż 50 osób.

Niniejszy Regulamin został przyjęty Uchwałą nr 1/I/2014 z dnia 8 stycznia 2014 roku.

Za zgodność

Józef Bukowski

Prezes WZP Kraków

Uwaga: pytania zostaną dostarczone w marcu 2014 roku.

PYTANIA KONKURSOWE

na mistrza wiedzy pszczelarskiej WZP Kraków 2014.

1. Jaki jest okres inkubacji jaja do larwy:

– robotnicy = 72 – 76 godzin
– matki = 72 – 76  godzin
– trutnia = 72 – 76 godzin

2. Wymień etapy karmienia pszczół na zimę.

– etap pierwszy – po ostatnim miodobraniu (25-30 lipca) polega na uzupełnieniu żelaznego (3-5kg) poprzez dodanie 4-6l syropu średniego (3:2), o ile nie ma pożytku naturalnego.
– etap drugi – (25.07-15. 08) podkarmianie pobudzające (stymulujące) syropem rzadkim (1:1) w ilości 0,5l dziennie lub 2-2,5l co 4-5 dni – warunek brak pożytku naturalnego.
– etap trzeci – (20.08-15.09) przegląd, ułożenie gniazd, oszacowanie zapasów, zakarmienie dużymi porcjami syropu średniego.

3. Jakie są najskuteczniejsze sposoby przeciwdziałania wyrojeniu się pszczelich rodzin w nastroju rojowym.

– odkład ze starą matką oraz niedopuszczenie do wylęgu więcej niż jednej matki w macierzaku.

4, Wymień cele wstępnego przeglądu wiosennego.

– przeprowadzamy po oblocie wiosennym w celu:
– sprawdzenia stanu zapasów – nadmierne odbieramy, braki uzupełniamy
– stwierdzenie obecności czerwia (matki)
– sprawdzenie siły rodziny i dostosowanie objętości gniazda
– ewentualne skorygowanie ułożenia kłębu zimowego
– podjęcie decyzji odnośnie łączenia rodzin słabych i bezmatków

5, W którym dniu od wylęgnięcia się larwy robotnice zasklepiają:

larwy robotnic        = 5,5 dnia
larwy matek            = 4,5 dnia
larwy trutni              = 7 dni

6, Wymień rozmiary ramek poszczególnych systemów uli:

wielkopolski                             = 360mm x 260mm
Ostrowskiej                              = 360mm x 230mm
warszawski poszerzony       = 300mm x 435mm
warszawski zwykły                                = 240mm x 435mm
Dadanta                                     = 435mm x 300mm
Langstroth                                 = 448mm x 232mm
Apipol                                         =

7, W jakim okresie po wygryzieniu pszczela matka dojrzewa do zapłodnienia?

5 dni

8, Ile wynosi dobowe spożycie pokarmu przez średnio silną rodzinę pszczelą na początku zimowli?

2 gramy

9, Jaki stan zapasu „żelaznego” gwarantuje normalny rozwój pszczelej rodziny w sezonie pasiecznym?

3 – 5kg

10, Ile wynosi promień najbardziej efektywnego lotu robotnic?

500m – 700m

11, Po upływie jakiego czasu od wygryzienia mija zdolność do unasiennienia się matki pszczelej?

po ok. 4 tyg.

12, Czym się różni czerw rozstrzelony od garbatego?

– czerw rozstrzelony to najczęściej czerw pszczeli, luźno rozmieszczony na ramkach z różnych powodów np. ułomnego czerwienia matki, chorób czerwia, którego część robotnice wyniosły, imbredu (bliskiego spokrewnienia) część czerwia zjedzona
– czerw garbaty to głównie trutnie rozwijające się w komórkach pszczelich z jaj złożonych przez trutówki lub matki pszczele strutowiałe z wyczerpanym zapasem plemników

13, Co może ewentualnie przyspieszyć (sprowokować) matkę do składania jaj?

poddanie larw w mleczku pszczelim – czerwia otwartego

14, w jakiej porze dnia pogodnego powinno się obsadzić rójki?

Najbezpieczniej pod wieczór

15, Układanie gniazd do zimowli ma miejsce po ostatnim miodobraniu i polega na:

– ścieśnieniu rodni do 5 – 8 ramek wielkopolskich (warszawskich, Dadanta)
– pozostawieniu ramek jednorocznych najlepiej przeczerwionych, – ramki jasne usuwamy, a z czerwiem przekładamy za zatwór
– wskazane pozostawienie w gnieździe z jednej strony ramki dziewiczej a nawet węzy
– pożądane ramko za zatworem z pierzgą oprócz ramek z pierzgą w gnieździe (przedostatnie)
– warunki zimowli poprawia pusty półkorpus lub cały albo dennica wysoka podłożona pod gniazdo
– otwory wylotkowe na całą szerokość o wysokości 0,8cm siatki dennicowe odsłonięte – na czas karmienia jesiennego w okresie rozdrażnienia rabunkowego wylotki mogą być zwężone, a siatki zasłonięte
– wietrzenie oprócz (wylotkowego i siatkowego) można uruchomić po zawiązaniu się kłębu (październik) u dołu szczelinę powałkową. Ważne, aby kłąb miał pokarm „nad głową”, w razie potrzeby ułożenie pszczół przemodelować. Zagrożenie wadliwego zawiązania się kłębu zimowego tj. u góry dotyczy: słabych rodzin, wietrzenia górnego wcześnie uruchomionego, pozostawienia czerwia przy układaniu gniazd, częstego odymiania na warozę

16, Ile trwa cykl rozwojowy od jaja do owada?

pszczoły robotnicy                                 = 21 dni
pszczelej matki                        = 16 dni
trutnia                                         = 24 dni

17, Dla ilu przeciętnie silnych pszczelich rodzin występuje pokrycie bazy pożytkowej?

w złych warunkach                                               = 15-20 pszczelich rodzin
w średnich warunkach                         = 25-30 pszczelich rodzin

w bardzo dobrych warunkach          = 40-50 pszczelich rodzin

18, W jakim okresie od wygryzienia dojrzewają do zapłodnienia trutnie?

10 dni

19, Rójkę obsadzoną na węzie należy podkarmiać

po oblocie robotnic tj. na 3 dzień

20, Różnice wizualne jaj składanych przez trutówki fizjologiczne, a matki strutowiałe:

– trutówki składają po kilka, a nawet kilkanaście jaj w komórkach, przy czym jaja te przyklejane są na ściankach
– matki strutowiałe składają jaja prawidłowo tj. po jednym w komórce, na dnie jednakże są one niezapłodnione i wylęgają się z nich trutnie

Uwaga: matki z uszkodzoną nóżką, przylgami mogą również składać jajka na ściankach komórek.

21, Wymień podstawowe rasy pszczół zalecane do hodowli w Polsce z krótką charakterystyką biologiczno-użytkową.

kraińska  (Car) – postronie grzbietowej ciemnoszara do ciemnobrunatnej, po stronie brzusznej jasno szara lub żółta. Tworzy silne rodziny, skłonność do rójek, w czystej rasie i linii łagodna, dobrze trzyma się plastrów, miód sklepią na sucho
środkowoeuropejska (M) – po stronie grzbietowej ciemnobrązowa do czarnej, strona brzuszna jaśniejsza. Tworzy rodziny średnio silne, późniejszy rozwój  bardziej złośliwa od Car
kaukaska (Cau) – po stronie grzbietowej ciemnoszara do czarnej, po stronie brzusznej brązowa. Słabszy rozwój mniej rojliwa, zapasy sklepi na mokro

22, W jakich przedziałach czasowych z pszczelej rodziny o nastroju rojowym wychodzą zazwyczaj roje?

pierwszy po zasklepieniu pierwszego matecznika
druga rójka po 7 dniach
kolejne co 2-3 dni

23, Wymień przyczyny wymiany matek z konieczności:

strutowiałe, słabo czerwiące, uszkodzone, dające pokolenie złośliwe

24, Kiedy przystępujemy do rozszerzenia gniazd oraz w jaki sposób?

dużo młodych robotnic za ostatnimi ramkami „się sypią”, pobielanie plastrów, odciąganie „języków” – należy dodać 1-2 ramek za ostatni czerw.

25, Czy możliwy jest wychów matek w obecności dotychczasowej matki – krótko opisać.

Wychów jest możliwy w części odgrodzonej kratą lub kratami, bez dostępu matki obecnej. Wówczas ustawiamy 2-3 ramek z czerwiem otwartym, ramką pierzgi i między czerw otwarty dajemy ramkę hodowlaną.

26, Scharakteryzuj pszczelą rodzinę w nastroju roboczym.

posiada wszystkie stadia rozwojowe czerwia, buduje („ciągnie”) węzę i ramkę pracy, brak odciąganych miseczek matecznikowych, czy mateczników.

27, Rozpoznawanie zgnilca złośliwego.

– choroba bakteryjna larw zasklepionych, których denka są jakby wilgotne, ciemniejsze od

innych, zapadnięte często podziurawione. W komórkach ciągliwa maź koloru brunatnego o zapachu kleju stolarskiego. Choroba łatwa do wykrycia przy systematycznym zwracaniu uwagi na wygląd czerwia. Leczenie: w zależności od porażenia i okresu wykrycia i tak porażenie ponad 50% ujawnione w sierpniu – robotnice zasiarkować, ramki spalić, sprzęt i ule wydezynfekować.
– porażenie do 50%, rodzina silna ujawnienie do 15.07 należy usunąć matkę i nie dopuścić do wylęgu matki młodej. Po wygryzieniu się robotnic pszczoły strzepnąć do transportówki. Po kilku godzinach wstrząsnąć i włożyć matkę czerwiącą w kolejnym dniu obsadzić na węzie, w ulu wydezynfekowanym, podkarmić syropem 1:1. Choroba zwalczana z urzędu, o wyborze postępowania decyduje powiatowy  lekarz weterynarii.

28, Dlaczego czerwienie późnojesienne (wrzesień, październik, listopad, grudzień) jak i wczesnowiosenne szkodzi rodzinie pszczelej?

wychów czerwia jest bardzo wyczerpujący życiowo młode robotnice, które „doją” się tylko raz w życiu. Wychowane zaś w takich warunkach osobniki są krótkowieczne, narażone na choroby zazwyczaj nie dożywają wypełnienia swoich życiowych ról – tak więc wysiłek zmarnowany. Ponadto obecność czerwia wymaga utrzymania w gnieździe temperatury ok. 35oC, co powoduje zwiększenie spożycia może braknąć zapasówjak też jelito grube się przepełnia, a do tego czym większą przerwa obecności czerwia w rodzinie, tym więcej ginie roztoczy warozy.

29, Opisz wizualne różnice między matecznikami.

mateczniki rojowe – zazwyczaj jest ich kilkanaście do kilkudziesięciu przeważnie na obrzeżach plastrów. Długie, dorodne, w różnym wieku.
mateczniki ratunkowe – jest ich od kilku do kilkunastu zazwyczaj w środku plastrów, zagięte u podstawy wkomponowane w komórki pszczele, przeważnie w zbliżonym wieku, w rodzinie brak jajeczek a często i czerwia otwartego lub czerwia w ogóle.
mateczniki z cichej wymiany –  w ilości kilku sztuk wyeksponowane zarówno na obrzeżach plastrów jak i na środku najczęściej w rodzinie jest czerw w różnych stadiach rozwoju.

30, Objawy braku matki pszczelej w rodzinie.

brak świeżego czerwia, robotnice niespokojne, w pierwszym okresie sieroctwa „mrowią” się, rozłażą po gnieździe i na zewnątrz, szumią (płaczą), odciągają mateczniki, w których mogą pojawić się jaja trutówek.

31, Czy przy wystarczających zapasach po zimie celowe jest podkarmianie stymulacyjne?

nie jest celowe, nie przyspiesza rozwoju, natomiast obciąża rodzinę ciężką pracą inwertowania cukru. W ramach przygotowania na wcześniejsze pożytki celowe natomiast jest dodanie za czerw ramki z pierzgą, wody i ciasta miodowo-cukrowego. Zabiegi te można stosować po oblocie wiosennym, aby nie spowodować zaparzenia.

32, Co może ułatwić wyszukanie w pszczelej rodzinie bez czerwia młodej nieczerwiącej matki?

podłożenie w przeddzień ramki z czerwiem otwartym na którym młoda matka winna się znaleźć w dniu następnym.

33,Wyjaśnij pojęcie trutówek.

trutówki fizjologiczne – są to młode pszczoły robotnice z nabrzmiałymi jajnikami, które jednakże jajeczek nie składają – przykład część pszczół wyrojonych.
trutówki anatomiczne – robotnice jak wyżej, ale składają jajka niezapłodnione.

34, Opisz objawy i sposoby przeciwdziałania kiślicy (zgnilca europejskiego).

jest to choroba bakteryjna czerwia (larw) niezasklepionych, które zmieniają kolor z perlistego na matowy, ramka z czerwiem częściowo zdrowym ma wygląd czerwia rozstrzelonego. Postępowanie lecznicze jak przy zgnilcu złośliwym.

35, Jakie jest zastosowanie ramki kontrolnej?

kontrola stanu i nastroju rodziny, walka z warozą, pozyskiwanie wosku, przeciwdziałanie nastrojowi rojowemu.

36, Opisz objawy i sposoby przeciwdziałania chorobie woreczkowej.

objawy podobne do zgnilca złośliwego z tą różnicą, że pod zasklepem zamarłe larwy tworzą woreczek z kaszowatą cieczą wysychający w postaci pantofelka. Jest to choroba wirusowa, jednoznacznie skutecznej terapii brak.

37, Uciecze obsadzonej rójki przeciwdziała:

dodanie czerwia otwartego.

38, Czy przy cichej wymianie matki pszczela rodzina może się wyroić?

owszem tak

39, Wymień kilka sposobów poddawania pszczelich matek.

– do pakietu tj. do strząśnietych w transportówce pszczół po 24-godzinnej głodówce i sterroryzowaniu.
– do odkładu w klateczce, na ciasto, najlepiej po odleceniu pszczoły lotnej.
– do bezmatku w klateczce na ciasto najlepiej do nadstawki po stwierdzeniu zachowań przyjaznych. Przykład: matkę w zabezpieczonej klateczce dajemy na ramki nadstawkowe z wyjętą jedną beleczką. Obserwując codziennie zachowanie pszczół czekamy na zachowania przyjazne, którymi są: luźne chodzenie po klateczce, karmienie matki, odciąganie na klateczce plasterka, kitowanie. W przypadku wystąpienia wymienionych objawów klateczkę odbezpieczamy. W razie okłębienia dokonujemy przeglądu usuwając wszystkie mateczniki.

40, Wymień podstawowe cechy użytkowe matki brane pod uwagę przy jej ocenie.

dająca pokolenie łagodne o dużym instynkcie higienicznym, trzymające się plastrów, miodne, nierojliwe, zimotrwałe, długowieczne.

41, Która nazwa „Apis melifera” czy „Apis melifika” jest bardziej poprawna i dlaczego?

„Apis melifika” – pszczoła miód robiąca.

42, Kiedy może w pszczelej rodzinie pojawić się matka trutowa?

– młoda nie zapłodniła się w okresie rui (ok. 30 dni)
– stara z wyczerpanym zapasem plemników

43, Rodziny pszczele budują plastry:

wyłącznie pszczele – rójki i pakiety
pszczele i trutowe – w nastroju roboczym
wcale nie budują plastrów – brak matki, brak pożytku, głód

44, Obecność trutni w pszczelej rodzinie jesienią (wrzesień, październik) lub podczas oblotu wiosennego wskazuje na:

brak matki unasiennionej
obecność trutówek, lub matka strutowiała

45, Ile komórek pszczelich znajduje się na 1dm2 plastra

ok 520

46, Jaka jest odległość środkowych ścianek sąsiednich plastrów?

35-38mm

47, Jakiej szerokości są uliczki między ramkami?

12mm

48, Najefektywniejsze zbiory uzyskuje się z pożytków oddalonych od ula.

do 0,5km

49, Jakie zakresy barw rozróżniają pszczoły?

żółty, niebieskozielony, niebieski, ultrafioletowy.

50, Temperatura wychowu czerwia wynosi:

34,5oC – 35oC

51, Spożycie zapasów wynosi średnio:

luty               = 1,8kg
marzec        = 2,8kg
kwiecień     =3,5kg

52, Okres wymiany robotnic zimowych winien zakończyć się w:

maju

53, Pierwszym objawem produkcji wosku jest tzw.

pobielanie plastrów

54, Gdzie zazwyczaj zawiązuje się kłąb zimowy?

na pustej przestrzeni plastrów, poniżej zapasów, w miejscu, gdzie znajdował się ostatni czerw.

55, Wymień sposoby stymulacji (przyśpieszania) rozwoju wiosennego pszczelich rodzin.

– zazimować rodziny silne (7-8 ramek wielkopolskich)
– dostosowanie objętości gniazd po pierwszym oblocie – ocieplenie gniazd
– ustawienie za ostatnią ramkę z czerwiem ramki z zapasem białkowym (pierzgą)
– poddanie wody ze słoika
– stopniowe odsklepianie zapasów
– poddawanie ciasta

56, Zalecana ilość wymiany plastrów (odbudowy węzy) wynosi:

50-100%

57, Jakie czynności pszczelarza powodują rabunki?

długie przeglądy, odsłanianie całych gniazd, wystawianie plastrów z miodem poza ul, podkarmianie rodzin w dzień, pozostawianie resztek plastrów, ścinek, wyposażenia.

58, Likwidacja rabunków między innymi poprzez:

zwężenie wylotka rodzinie rabowanej
zastosowanie na noc repelentów zapachowych (np. czosnek)
odwrócenie o 180o ula rodziny rabującej
odebranie matki rodzinie rabującej

59, Podaj podstawowe stałe wymiary w ulu.

przestrzeń między dennicą a ramkami – 20mm
szerokość uliczki międzyplastrowej – 12-12,5mm
odległość ramek od ścian ula – 7,5mm

60, Na czym polega mostkowanie korpusów?

mostkowanie korpusów polega na włożeniu listewek (patyczków) o grubości ok. 10mm między korpusy albo pasków plastrów dla ułatwienia przejścia kłębu zimowego między korpusami.

61, Wymień typy miodów

nektarowy
spadziowy
nektarowo-spadziowy

62, Wymień odmiany miodu nektarowego.

rzepakowy
lipowy
akacjowy
gryczany
wrzosowy
wielokwiatowy

63, Przewodność elektryczna (m 5cm) miodów wynosi:

nektarowo-spadziowy – 0,70-0,85
spadziowy – powyżej 0,85

64, Zalecane dawki spożycia dziennego miodu:

dzieci do 4 lat            =7g
dzieci 4-16 lat            = 10-40g
dorośli                         = 40-60g (w dwóch dawkach)

Profilaktycznie zaleca się stosowanie dolnych, natomiast leczniczo – górnych limitów dawek

65, Typowe objawy niżej wymienionych przyczyn spadnięcia pszczelich rodzin.

z głodu – robotnice zamarłe w komórkach.
uduszone, zagazowane – osypane na dennicę oraz przed wylotkiem (jeżeli był otwarty)
waroza – w zależności od stadium i okresu: czerw rozstrzelony, robotnice upośledzone, roztocza na pszczołach i czerwiu, brak pszczół w ulu
nozema – odwłoki mniej lub bardziej rozdęte, kał w ulu, na plastrach, pszczoły ospałe

66, Ile robotnic znajduje się w 1kg pszczół rojowych?

10.000

67, Średnia waga 1 litra miodu w zależności od zawartości wody wynosi:

1,30-1,40kg

68, W ramach BHP proszę wymienić podstawowe zasady zachowania się w pasiece.

nie stawać i nie przechodzić na linii lotu pszczół
przechodzić zawsze z tyłu uli, nie przed wylotkami
poruszać się wolno nie wykonując szybkich energicznych ruchów
nie przebywać w pasiece a tym bardziej nie przeglądać rodzin w ubraniach „włochatych”
unikać pracy w pasiece w ubraniach koloru czerwonego i niebieskiego
unikać silnych zapachów np. mydła, perfum, dezodorantów, potu, alkoholu
mieć zawsze pod ręką dymiący podkurzacz i kapelusz ochronny
wskazane spryskać odzież 10% octem
dla poprawy przyjaznego zapachu potu picie wody z miodem zamiast innych napojów

69, Wymień wskaźniki dojrzałego miodu.

komórki z miodem zasklepione (poszyte) w połowie w nadstawce w tym – miody mniszkowe i wrzosowe zasklepione w 1/3
uderzenie w górną beleczkę nie powoduje wypryskiwania z komórek
budowanie w stożek podczas przelewania przy temperaturze ok 20oC i z wysokości ok. 30-40cm
tworzenie się zagłębienia (dołka) świadczy o zawartości wody ponad 19%
zawartość wody badana refraktometrem poniżej 20%

70, Co oznaczają nazwy:

miody odmianowe – to pochodzące z poszczególnych gatunków roślin
miody sekcyjne – to miody dojrzałe w specjalnie przygotowanych rameczkach, plastry dziewicze do żucia i ssania.
miody plastrowe –to całkowicie zalane i zasklepione plastry pocięte na kawałki umieszczone najczęściej w słoikach z miodem
miody kremowane – to miody poddane rozbijaniu grudek krystalizujących do konsystencji pasty

71, Na czym polega praktyczne zastosowanie przegonek?

są to urządzenia pozwalające na przejście pszczół w jedną stronę tj. z miodni do rodni. Montowane w powałce (przegrodzie) oddzielającej na głucho miodnię od rodni na 24-48 godzin przed miodobraniem. W skutek braku dopływu substancji matecznej do pszczół w nadstawce przechodzą one do rodni. Powyższe umożliwia odbieranie ramek bez konieczności omiatania ich z pszczół.

72, Czynniki warunkujące przyjęcie matek:

występowanie pożytku lub podkarmianie
brak matki, mateczników, czerwia otwartego
struktura wiekowa robotnic (czym młodsze, tym przyjęcie pewniejsze) – celowe poddawanie do nadstawek
jak najkrótszy okres sieroctwa
jakość matek
różnorodność rasowa i liniowa

73, Wymień istotę poddawania matek niżej wymienionymi metodami: „pod korek”, „w mateczniku”, „do odkładu”, „sterroryzowanym pszczołom”
74, Wymień podstawowe właściwości odżywcze i lecznicze miodu:

zawiera cukry proste (glukoza i fruktoza) dające efekty energetyczne
korzystne działanie na metabolizm ustroju człowieka w zakresie przemiany węglowodanów i białek i tłuszczów
stymuluje układ odpornościowy
wykazuje działanie antyseptyczne i detoksykacyjne
wzmacnia mięsień sercowy i przyśpiesza oczyszczanie wątroby
uspokaja nerwowo

75, Jakie są elementy charakterystyki organoleptycznej miodów?

wygląd
kolor
konsystencja
zapach
smak

76, Różnice między pyłkiem kwiatowym, a pierzgą

pierzga to kiszony pyłek kwiatowy, łatwiej przyswajalna (trawiona) przez organizm.

77, Czy intensywność czerwienia matki ma wpływ na wielkość składanych jajeczek, wielkość wylęgniętych larw, a w ostateczności na wielkości pszczelich matek?

tak, przy ograniczonym czerwieniu, jajeczka są większe a larwy z nich wylęgłe oraz pszczele matki cięższe z większą ilością rurek jajowych

78, Wymień instynkty rządzące pszczelą rodziną.

instynkt społeczny
instynkt godowy
instynkt prokreacyjny (do rozmnażania)
instynkt do gromadzenia zapasów
instynkt obronny
instynkt samozachowawczy
instynkt budowy plastrów
instynkt higieniczny

79, Omów przejawy i znacznie instynktu społecznego.

pszczoły są istotami społecznymi, żyją w grupach pojedynczy osobnik nic nie znaczy, mają odpowiednie role w podziale pracy
w wytworzeniu instynktu społecznego główną rolę odgrywa pszczela matka, która gromadzi wokół siebie robotnice pszczelej rodziny, rójki, odkładu
brak rozwiniętego instynktu społecznego np. w odkładzie objawia się rozłażeniem robotnic dezintegracją. Ma to znaczenie np. przy nasiedlaniu ulików weselnych kiedy utworzony zsypaniec przetrzymujemy 48 godzin w chłodnym miejscu.
na rozwinięcie instynktu społecznego wpływa substancja mateczna wytwarzana przez matkę pszczelą przy czym jest jej najwięcej na głowie i brzuchu matki skąd roznoszona jest przez robotnice. Substancja mateczna matek czerwiących różni się od substancji matecznej matek niezapłodnionych.
ponadto każda matka wytwarza substancję o niepowtarzalnym zapachu, który przesądza o indywidualnej tożsamości pszczelej rodziny

80, Omów przejawy i znaczenie instynktu godowego.

występuje u niezapłodnionych matek od ok. 3 dnia po wygryzieniu do ok. 4 tygodnia, a u trutni po ok. 8 dniach po wylęgnięciu

objawia się najpierw lotami orientacyjnymi, a następnie lotami godowymi
instynkt ten występuje także u młodych pszczół robotnic które budują plastry trutowe, następnie zajmują się wychowem trutni, później budową miseczek matecznikowych, wychowem pszczelich matek. Wystąpienie tego instynktu u tzw. „dojczarek” wiąże się z nadprodukcją pszczelego mleczka, którym karmią się nawzajem. Instynkt ten wzrasta wraz z ograniczeniem matki pszczelej w czerwieniu.
z przyczyn jw. Nastrój roboczy pszczelej rodziny może przejść do fazy nastroju rojowego
utrzymaniu nastroju roboczego sprzyjają następujące czynniki: dopływ pożytku (naturalnego lub sztucznego) poszerzanie gniazd, wietrzenie i inne

81, Omów znaczenie instynktu prokreacyjnego.

polega na wymianie pokoleń pszczół w okresie od wczesnej wiosny (styczeń, luty) do października a nawet później
dzięki rozmnażaniu się pszczelich rodzin następuje wymiana robotnic długowiecznych (zimowych) do maja każdego roku, robotnic krótka wiecznych (5-7 tygodni) w sezonie pszczelarskim, a w konsekwencji przetrwanie gatunku na przestrzeni dziejów co według badań naukowych trwa od około 40-50mln lat
Stałą troską pszczelarza musi być stworzenie jak najlepszych warunków rozmnażania się pszczół w sezonie pasiecznym a szczególnie przygotowaniu pszczelich rodzin do zimowli.

82, Omów przejawy, znaczenie dla pszczelej rodziny i pszczelarza instynktu do gromadzenia zapasów.

polega na wyszukiwaniu pszczelich pożytków (nektaru, spadzi, pyłku), przynoszeniu ich do pszczelej rodziny, produkcji miodu i pierzgi gromadzonych w plastrach (komórkach) jako zapasy
miód gromadzony jest od góry pszczelego gniazda (w nadstawkach) dzięki czemu może być odbierany w czystej postaci o ile ta część jest zabezpieczona przed dostępem matki np. kratą odgrodową
instynkt do gromadzenia zapasów jest u pszczół najsilniejszy i może przy obfitości pożytku oraz zaniedbaniu odbierania miodu doprowadzić do ograniczenia lub w ogóle eliminacji miejsca na rozmnażanie. Konsekwencje często widoczne przy wystąpieniu pożytku spadziowego w drugiej połowie sezonu, polegające na złym przygotowaniu do zimowli
zadaniem pszczelarza jest obserwować pszczele rodziny, dbać o wolne miejsce do czerwienia, a miodność jako element charakterystyki wykorzystać w pracach hodowlanych

83, Scharakteryzuj instynkt samozachowawczy pszczół.

powstaje w pszczelej rodzinie po nagłej i niespodziewanej przez pszczelą rodzinę stracie matki
do nagłej utraty matki może dojść z różnych przyczyn jak np. celowe usunięcie przez pszczelarza, nieświadome przygniecenie lub spadnięcie matki poza ul przy przeglądzie, sprowokowanie okłębienia przez pszczoły czy zaistnienie innego wypadku z winy pszczelarza.
pszczela rodzina wobec zaniku substancji matecznej przystępuje do wychowu matek ratunkowych, o ile ma do dyspozycji larwy. W razie ich braku rodzina trutowieje.
pomoc pszczelarza w razie możliwości może polegać na poddaniu czerwia otwartego z innej rodziny pszczelej.

84, Omów rolę i znaczenie instynktu obronnego.

każda rodzina pszczela posiada indywidualny i niepowtarzalny zapach pochodzący od substancji matecznej przekazywany wzajemnie przez robotnice.
powyższe umożliwia stwierdzenie „tożsamości domowników” przez robotnice „policjantki”, które podobnie jak pozostałe mają węch silniejszy ok. 1000 razy od człowieka
kontrola wylotka zabezpiecza pszczelą rodzinę przed rabunkami, które występują z nasileniem w okresach bezpożytkowych oraz karmienia, a to zgodnie z silnym instynktem do gromadzenia zapasów
nieumiejętne postępowanie pszczelarza może doprowadzić do utraty wyrabowanej rodziny
zwalczanie rabunków polega między innymi na: maksymalnym zwężeniu wylotka (nawet na jedną pszczołę), rzuceniu trawy na wylotek, odwrócenie ula o 180o, podaniu na noc substancji zapachowych (czosnek, mięta) dla wsparcia tożsamości itp.

85, Omów rolę i znaczenie instynktu higienicznego pszczelej rodziny.

polega na utrzymywaniu czystości i sterylności pszczelej rodziny, a szczególnie w miejscach wychowu czerwia. Wobec dużego zagrożenia czerwia patogenami chorób mają do niego dostęp jedynie pszczoły karmicielki – pszczoły zbieraczki (lotne) przyniesiony pożytek przekazują robotnicom ulowym, a nocują najczęściej na spodzie gniazda lub przed wylotkiem
stopień rozwinięcia instynktu higienicznego ma bezpośredni wpływ na zagrożenie pszczelej rodziny chorobami pszczelimi. Wynika to z faktu, iż wszelkie objawy chorób są wcześnie usuwane, komórki i wnętrze czyszczone, dezynfekowane (polerowane propolisem)

86, Jakie znaczenie dla wielkości zbiorów ma bezpośrednie przed pożytkiem łączenie rodzin?

utworzona w czasie jak wyżej rodzina pszczela da mniej miodu niż obie rodziny niepołączone

Opracował

Józef Bukowski

 

III KONKURS

Zał. nr 3 Uchwały nr 1/I/2014 z 8.01.2014 roku

 

R E G U L A M I N

Konkursu Jakości Miodów z gospodarstw pasiecznych Wojewódzkiego Związku Pszczelarzy w Krakowie.

Cel Konkursu: Oddziaływanie na utrzymanie wysokiej jakości miodów pozyskiwanych przez pszczelarzy Wojewódzkiego Związku Pszczelarzy w Krakowie.
Uczestnicy konkursu: Gospodarstwa pasieczne zgłoszone zgodnie z niniejszym Regulaminem.
Termin zgłoszenia uczestników: do 30 czerwca 2014 roku.
Zasady i przebieg przeprowadzenia Konkursu:

4.1. Ocenę jakości miodów przeprowadza się w kategorii miodów nektarowych i  spadziowych,

4.2. Zgłoszenie udziału w konkursie pisemne na druku stanowiącym załącznik nr 1 Regulaminu oraz wpłata 50 zł od gospodarstwa na koszty konkursu.

4.3. Próbki miodów pobiera u zgłaszającego Komisja w składzie trzyosobowym powołana przez Zarząd ogniwa, którego konkursowe gospodarstwo pasieczne jest członkiem.

4.4. Próbki w ilości po trzy słoiki o pojemności 340 ml w każdej kategorii pobierane są z wybranej przez Komisję ilości miodów, opisane na „zgłoszeniu” oraz zaplombowane banderolami z podpisami członków Komisji, zaopatrzone etykietami naklejonymi na słoikach.

4.5. Dwie próbki miodów każdej kategorii Komisja przekazuje do WZP Kraków, natomiast po jednym słoiku zostaje u zgłaszającego.

Zarząd WZP Kraków powołuje Komisję Konkursową Związku w składzie: przewodniczącego, który pełni jednocześnie funkcję „Męża Zaufania” oraz sekretarza i członka Komisji.
„Mąż Zaufania” dokonuje oznaczenia cyfrowego próbek przyklejając na dnach dwóch słoików tej samej próbki jednakowe kolejne numery. Powyższe odnotowuje w „Karcie zgłoszenia” cz. III oraz sporządza wykaz uczestników Konkursu wg numeracji próbek i nazwisk. Następnie zaciera dane identyfikacyjne na jednym słoiku każdej próbki, który to słoik przeznaczony jest następnie do oceny organoleptycznej przez Komisję Konkursową.
Do analizy i oceny laboratoryjnego jakości miodu przekazywane są słoiki oznakowane etykietami uczestnika oraz numerami kolejności.
Ocenę organoleptyczną próbek miodu oznakowanych jedynie numeracją dokonuje Komisja Konkursowa.

Punktacja:

9.1. Wykrycie w miodzie pozostałości antybiotyków dyskwalifikuje z dalszego udziału w konkursie.

9.2. wyniki analizy laboratoryjnej punktowane są na zasadzie różnicy parametrów jakościowych określonych przez Polską Normę (PN) a stwierdzonych badaniami np. Zawartość wody dopuszczalna PN-20%; stwierdzona 18% = +2pkt

9.3. Punktację organoleptyczną stanowi średnia ocena wystawionych przez członków Komisji Konkursowej w skali 0-5

Suma punktów za działy 9.2.i 9.3. stanowi o zajętym miejscu w Konkursie.
Wyniki jakościowe miodu uzyskane w Konkursie nie mogą być prezentowane bez zgody uczestników.


Nagrody:

12.1. Za pierwsze miejsce: 

Certyfikat „Na Miód Roku 2014 WZP Kraków”
nagroda rzeczowa wartości  ok. 500 zł netto
ogłoszenie wyników na stronie internetowej WZP Kraków oraz w miarę możliwości także w innych mediach.

12.2. Za drugie miejsce:

Certyfikat jakości miodu WZP Kraków 2014 r.
nagroda rzeczowa wartości ok. 300 zł netto
ogłoszenie wyników w mediach

12.3. Za trzecie miejsce:

Certyfikat jakości miodu WZP Kraków 2014r.
nagroda rzeczowa wartości ok. 200 zł netto
ogłoszenie wyników w mediach

12.4. Pozostali uczestnicy, których miody spełniają wymogi PN- Certyfikaty jakości miodu WZP Kraków 2014.

Ogłoszenie wyników 30.08.2014 roku.
Zarząd WZP zastrzega sobie prawo wykładni postanowień niniejszego Regulaminu.
Zarząd WZP zastrzega sobie prawo odstąpienia od „Konkursu Jakości Miodu 2014” w przypadku zgłoszenia się mniej niż 10 uczestników.

Niniejszy Regulamin został przyjęty Uchwałą nr 1/I/2014 z dnia 8 stycznia 2014 roku.

Za zgodność

Józef Bukowski

Prezes WZP Kraków


 

I    P O W I A T O W A   O L I M P I A D A

10 Czerwiec 2013 R

Finalistki olimpiady pszczelarskiej pojadą do Brukseli
Podsumowano I Powiatową Olimpiadę Pszczelarską  „Rola pszczoły miodnej i jej znaczenie w ekosystemie” organizowaną przez Powiatową Radę Bartniczą w Chrzanowie, Starostwo Powiatowe w Chrzanowie (Wydział Edukacji, Kultury i Sportu) i Zespół Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. Finalistki – uczennice II Liceum Ogólnokształcącego w Chrzanowie: Karolina Hyla, Natalia Kędra i  Aleksandra Sarnik pojadą w nagrodę do Brukseli na zaproszenie europosłanki Róży Thun. Dodatkowo otrzymały aparaty fotograficzne i pendrive.

Inicjatorem olimpiady jest Jerzy Oczkowski, przewodniczący Powiatowej Rady Bartniczej w Chrzanowie.

– Na pomysł wpadłem w ubiegłym roku, kiedy to przeprowadziłem szereg wykładów dla młodzieży o tematyce pszczelarskiej. Udałem się do pana starosty, który jak zwykle był otwarty na nowe inicjatywy, więc postanowiliśmy zorganizować olimpiadę o zasięgu powiatowym – mówi Jerzy Oczkowski.

Startowało 12 zespołów trzyosobowych. Młodzież ponadgimnazjalna miała za zadanie przygotować plakat tematyczny, model pszczoły i odpowiedzieć na szereg pytań z wiedzy teoretycznej. Poziom przygotowania oceniał m.in. Przemysław Szeliga, wiceprezes Wojewódzkiego Związku Pszczelarzy w Krakowie.

– Podczas przygotowań do olimpiady kilku mistrzów pszczelarskich zaprosiło zespoły do swoich pasiek, bo wiedza teoretyczna to nie wszystko – podkreśla Jerzy Oczkowski.

Uczniowie nie wiedzieli do końca, jakie są nagrody. O wyjeździe do Brukseli  finalistki dowiedziały  się dopiero 10 czerwca podczas uroczystej gali podsumowującej olimpiadę w Starostwie Powiatowym w Chrzanowie. Grupy, które zajęły drugie miejsce otrzymały torby podróżne, książki tematyczne i radioodtwarzacze.  Natomiast zespół, który zdobył trzecią lokatę został nagrodzony plecakami i odtwarzaczami MP3. Ponadto wszyscy uczestnicy i opiekunowie dostali m.in. słoik miodu.

Galeria

35pozycja « 1 z 12 »

Wyniki olimpiady

I MIEJSCE

II Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie

Karolina Hyla
Natalia Kędra
Aleksandra Sarnik
opiekun:  Gabriela Woskowicz
opiekun: Jerzy Koszowski – mistrz pszczelarski

II MIEJSCE

Zespół Szkół Techniczno – Usługowych w Trzebini

Katarzyna Seręga 
Dawid Baka
Paweł Dolny
opiekun: Beata Mucha, Katarzyna Rutyna
opiekun: Kazimierz Jędrysik-mistrz pszczelarski

I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie

Magdalena Czopkiewicz
Sonia Jarczyk
Aleksandra Pajor
opiekun:  Bożena Bierca
opiekun: Sylwester Bieniek-wykwalifikowany pszczelarz

III MIEJSCE

Zespół Szkół Ekonomiczno – Chemicznych w Trzebini

Maciej Rożek
Aleksandra Basiak
Kamila Kasprzyk
opiekun:  Joanna Kulawik

WYRÓŻNIENIE

Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Chrzanowie

Ewelina Bałuszek
Ewa Dziedzic
Justyna Bylica
opiekun: Teresa Szewczyk
opiekun: Jerzy Oczkowski-mistrz pszczelarski

********************************************************
18 maja odbyło się drugie spotkanie naukowo-informacyjne przygotowujące do finału Olimpiady Pszczelarskiej, tym razem z młodzieżą szkół II Liceum Ogólnokształcącego z panią mgr Mirosławą Przeworowską – Kawalą, Gabrielą Woskowicz oraz z I Liceum Ogólnokształcącego z Panią Beatą Łapuszek.

Galeria

9pozycja « 1 z 3 »

 

11 maja 2013 roku w związku ze zbliżającym się terminem zakończenia konkursu I Powiatowej Olimpiady Pszczelarskiej Młodzieży Szkół Ponadgimnazjalnych, w pasiece pszczelarza z Koła "Cabanka" odbyło się naukowo-badawczo-informacyjne spotkanie młodzieży ze szkół I Liceum Ogólnokształcącego wraz z Panią Dyrektor dr Bożeną Biercą oraz z Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Chrzanowie wraz z Panią mgr Beatą Maśko.

Galeria

12pozycja « 1 z 4 »

 

Komentarzy: 0

Dodaj komentarz